Im Anschluss an den RefE v. 3.9.2018 hat die Bundesregierung (dazu ECCL-Blog v. 5.9.) am 10.10.2018 einen RegE für ein 4. UmwÄndG (BR-Drs. 505/18) beschlossen.
Dieser ist im Wesentlichen identisch mit dem RefE. Einzig signifikante Änderung ist, dass der Kreis der möglichen Zielrechtsträger im RegE auf Personenhandelsgesellschaften mit in der Regel nicht mehr als 500 Arbeitnehmern beschränkt wurde; dadurch soll verhindert werden, dass sich die Gesellschaften durch Verschmelzung auf eine mitbestimmungsfreie GmbH & Co. KG (statt einer mitbestimmten GmbH) der Mitbestimmung nach dem DrittelbG entziehen.
Die bereits am Grundkonzept des RefE geäußerte Kritik (s. J. Schmidt GmbHR 2018, R292 f.) gilt daher gleichermaßen auch für den RegE.
JS
Following the ministerial draft of 3.9.2018 (see ECCL-Blog of 5.9.2018), the German government has adopted a government draft of a fourth law to amend the Umwandlungsgesetz (Transformation Act) (BR-Drs. 505/18).
The government draft is substantially identical with the ministerial draft. The only significant difference is that the government draft has included a restriction that only commercial partnerships which normally have not more than 500 employees may be new or acquiring legal entities; this intended to prevent that legal entities elude co-determination pursuant to the DrittelbG (Law on One-Third Employee Representation in the Supervisory Board) by merging upon a GmbH & Co. KG (which is not subject to co-determination) [instead of a GmbH, which is subject to co-determination].
Hence, the critical assessment of the basic concept of the ministerial draft (see J. Schmidt GmbHR 2018, R292 f.) applies mutatis mutandis to the government draft.